Dag 66 – Oisann. Glemte visst bort bloggen for en stund

Heihei! Nå er det da altså gått ca 57 dager siden sist jeg postet et innlegg. Det var ikke helt det som var meningen, var det vel? Uansett, nå tenkte jeg å gi dere en oppdatering på noe av det som har skjedd siden sist, for det kan skje ganske mye på ca to måneder. I hvertfall hvis du går på UWC… Et bevis på det er blant annet det at jeg har glemt bort å oppdatere dere de siste 8 ukene, fordi jeg har hatt så mye å gjøre og tankene mine har vært litt andre steder enn her på bloggen.

Det at jeg må dele opp dette i flere innlegg sier seg vel selv (ellers hadde dette innlegget blitt aaaltfor langt), men hvor skal jeg egentlig starte? Sist jeg blogget, skrev jeg om at vi snart måtte velge fag, så da kan jeg vel kanskje ta opp igjen der jeg sluttet. Jeg har valgt en ganske bred subject package, noe jeg egentlig er veldig fornøyd med, fordi jeg får litt av alt. Fagene jeg har endt opp med er:

1. Norsk Self-taught Standard Level. Alle norske UWC-elever må ha norsk som et av fagene sine, og hvis du ikke er på en skole med norsklærer, vil dette si at du må ta det som et self-taught fag (som kun er på standard level). Da jobber du (og evnt andre som deler ditt språk) sammen med en self-taught-coordinator (og noen ganger en tutor, hvis du får tilbud om det) for å sette opp boklister og organisere faget. Resten er stort sett opp til deg. På noen av UWC-skolene får du mulighet til å ta self-taught i løpet av et år, i stedet for to, men det er ikke tilfellet her. Bonusen med å ha self-taught her er at du får flere fritimer. (Som igjen kan brukes på lekser, spising, lesing, TV, snakking, you name it). I tillegg er det en ypperlig mulighet til å faktisk bruke litt norsk, for alt annet går jo på engelsk… 😉

2. Engelsk A Standard Level. Her på UWCM skal alle ha engelsk, enten som B-språk eller A-språk. Så da var jo egentlig språkene mine i boks allerede. Jeg valgte engelsk A over B fordi på introhelga fikk vi høre at alle de norske elevene har engelsknivå som absolutt er godt nok for engelsk A, og når min placement test ikke sa i mot det, var det bare å kjøre på. Jeg valgte likevel standard level over higher, fordi jeg hadde andre fag jeg heller ville ha på higher level. SL Engelsk er mye jobb, men HL er veldig mye jobb…

3. Geografi Higher Level. UWCM tilbyr Historie, Geografi, Economics og ESS som Humanities-fag. Jeg valgte geografi, noe jeg er fornøyd med. Jeg har alltid vært glad i faget, og så langt virker det interessant. Ulempen med klassen min er at vi har to forskjellige lærere: én for SL-biten (3 timer i uka) og én for HL (1 time i uka). Dette resulterer i at det blir som to forskjellige fag, fordi vi konstant holder på med to forskjellige temaer med to forskjellige lærere. Det kan bli ganske interessant etterhvert, men vi får satse på at det går greit.

4. Biologi Higher Level. Blant Science-fagene har vi Kjemi, Fysikk, Biologi og ESS. Jeg slet lenge med å velge mellom de tre første, og ganske lenge holdt jeg på å bytte ut mitt sjette fag med enda et science-fag. Jeg endte opp med Biologi, noe jeg er glad for. Sånn som det ser ut akkurat nå, er det nok Biologi-retningen jeg går etter jeg er ferdig her, men ingenting er sikkert ennå. Uansett – min aller første skoletime på IB her på UWCM var Biologi HL, og det var litt av en bråstart. Jeg er en av veldig få i klassen som ikke har hatt biologi før, så jeg slet i starten. Nå har det bedret seg litt, men jeg kjenner jeg er spent på første Bio-test som er nå om et par dager… Det kan bli interessant! Bio HL er kanskje vanskelig til tider – men det er veldig gøy!

5. Matte Standard Level. Opprinnelig ville jeg ha HL-matte, men jeg innså ganske fort at jeg ikke ville drukne meg selv i matte, og valgte derfor standard level. SL-matte tilsvarer ca R1 og R2 på norsk vgs, og jeg fant vel egentlig ut at jeg ikke kommer til å trenge noe mer avansert enn det før jeg begynner på universitetet uansett. Så da er det like greit å holde seg til SL, og bruke litt mer tid på de andre fagene! Uansett, jeg trives godt med det, til tross for en ganske fjern lærer til tider…

6. Musikk Higher Level. Hjelp, hva har jeg begitt meg ut på? Nei, det er vel kanskje ikke helt riktig å si det, selv om IB-eksamen i Musikk er regnet for å være den aller vanskeligste. Jeg er veldig fornøyd med å ha valgt musikk, et fag hvor jeg kan få et lite avbrekk fra de andre fagene, men ikke kom her å si at musikk er et avslapningsfag! Musikk er mye teori, mye spilling/synging, mye komponering, VELDIG MYE analysering (både “forberedt”= med noter + et stykke du har hørt før & “uforberedt”= kun lytting og deretter analysering), latter, svette, tårer, blod og slit. Neida. Joda. Slitsomt – ja. Gøy – absolutt! Neste uke skal musikk-klassene fra både DP1 og DP2 på opera. Det kan bli gøy!

I tillegg til disse seks fagene har vi også TOK, CAS og nederlandsktimer.

TOK: Theory of Knowledge. Et utrolig spennende fag, og vi er superheldige med læreren vår. Han er en fantastisk dyktig lærer! Ikke bare er han dyktig på sitt fagområde, men han er også flink til å lære bort. I starten kunne han nok virke skummel for en del elever, for han vil alltid komme med et motargument til det du sier. Ikke fordi du aldri har rett, men fordi du skal kunne forsvare meningene dine. Vi har kun én 55-minutter lang TOK-time i uka, noe som er altfor lite. Alltid spennende diskusjoner og du kommer aldri ut av en time uten å ha fått nye perspektiver på ting. Læreren vår har forøvrig doktorgrad fra Harvard og skriver i disse dager på en TOK-bok. Igjen – dyktig fyr.

CAS: Creativity, Action, Service. Jeg har kor som creaticity, yoga som action og vi har ikke fått tildelt service ennå. Mer om CAS kommer senere!

Nederlandsktimer: Nå etter October break startet vi med timer for å lære nederlandsk. Alle nye DP1-elever som ikke snakker nederlandsk må derfor ha undervisning i dette én time i uka etter skolen, og målet er å kunne holde en samtale gående på nederlandsk i løpet av året/disse to årene. (Jeg er faktisk usikker på om vi skal ha det begge årene!) Dette er for å hjelpe oss å tilpasse oss livet i Nederland, men også fordi det er veldig nyttig i Service-sammenheng, da du ofte jobber med folk i lokalsamfunnet.

Dette ble et veldig langt innlegg, men jeg tror vi runder av her. For å gjøre litt opp for mye tekst putter jeg inn litt bilder her og der(gjør det når jeg får bildeopplasteren til å funke, det gjorde den ikke nå), og så får vi håpe det ikke går like lenge til neste innlegg! Har MYE å fortelle dere om!

Tuva

2 comments

  1. Kjempefint at du skriv om livet i Maastricht,du skriv så godt at det artig og lett å følga deg. Lukke til vidare,du må ikkje berre plukka med deg all stressfaktorane

    1. Takk, morfar! Det blir nok bedre fremover, jeg har vært altfor dårlig til å oppdatere så langt. Koser meg veldig, gleder meg til å dele mer! Håper det ikke er lenge til jeg ser dere igjen! 🙂

Leave a comment